Logo

Ankenævn og anden hjælp

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Hvis der trods klare aftaler alligevel opstår uenighed om aftalevilkårene, så er der i mange tilfælde hjælp at hente hos blandt andre forskellige ankenævn.

Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme
Ankenævnets sekretariat
Børsen
1217 København K.
Tlf. 35 36 51 21 kl. 10-12 og kl. 13-15.
Fax: 72 25 56 44
www.hrt-ankenaevn.dk
E-mail: kontakt@hrt-ankenaevn.dk

Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme er et privat ankenævn, der er etableret af Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervet, HORESTA, og Forbrugerrådet. Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme er godkendt af Forbrugerklagenævnet.

Hvilke sager kan Ankenævnet for hotel,restaurant og turisme behandle?Ankenævnet kan tage sig af klager fra forbrugere over de tjenesteydelser, som udbydes af danske hoteller, restauranter, vandrerhjem og forlystelsesparker samt andre virksomheder, der udbyder tilsvarende tjenesteydelser.
Ydelsen og/eller det fremsatte krav må højst repræsentere en værdi af kr. 150.000,00. Klager over ydelser, der overstiger denne værdi,henvises til behandling ved de almindelige domstole.
En klage kan behandles uanset om den virksomhed, som der klages over, er medlem af en organisation indenfor branchen, herunder HORESTA.
Betingelser for at klage
Ankenævnet kan først behandle en sag, efter at forbrugeren har henvendt sig om klagen til den indklagede virksomhed, og denne henvendelse ikke har resulteret i en tilfredsstillende løsning for forbrugeren.
Klagen skal indbringes for Ankenævnet på en særlig klageformular, som kan rekvireres hos Ankenævnets sekretariat eller hentes på Ankenævnets hjemmeside.

Klagegebyr
Samtidig med at klagen indsendes til Ankenævnet, skal klageren indbetale et gebyr på kr. 150,00. Hvis klageren får helt eller delvis medhold i klagen, tilbagebetales gebyret af den indklagede virksomhed.
Opfyldelse af afgørelsen
Der fastsættes en frist på normalt 30 dage til at opfylde Ankenævnets afgørelse.
Såfremt afgørelsen undtagelsesvis ikke efterleves, og den indklagede virksomhed er medlem af HORESTA, vil klageren kunne få sit krav dækket hos HORESTAs garantifond.
Såfremt den indklagede virksomhed ikke er medlem af HORESTA og ikke efterlever afgørelsen, vil klageren skulle anlægge en retssag mod virksomheden for at få sit krav dækket. Klageren skal selv betale udgifterne til retssagen, men vil under visse betingelser have mulighed for fri proces eller udgiftsdækning over en
retshjælpsforsikring.

Offentliggørelse
Erhvervsdrivende, som ikke efterlever Ankenævnets afgørelser, offentliggøres på Ankenævnets hjemmeside. For hoteller, restauranter m.v. er det næringsbrevsindehaveren, der bliver offentliggjort.

Ankenævnet for forsikring
Anker Heegaards Gade 2
1572 København V
Tlf. 33 15 89 00, telefontid 10-13
www.ankeforsikring.dk

Ankenævnet er godkendt af ministeren for familie- og forbrugeranliggender.
Ankenævnet behandler efter klage fra en forsikringstager tvister mellem et nævnet tilsluttet forsikringsselskab og forsikringstageren vedrørende dennes forsikring.
Nævnet kan endvidere afgive udtalelser om sådanne uoverensstemmelser med forsikringsselskaber, der ikke er tilsluttet nævnet. Nævnet kan endelig med et ikke-tilsluttet selskabs tiltrædelse behandle en klage over dette med de i vedtægterne fastsatte retsvirkninger. (Enkelte lokale, gensidige forsikringsselskaber er ikke tilsluttet nævnet.)
Ankenævnet opkræver et gebyr på 150 kr. for behandlingen af en klagesag. Gebyret tilbagebetales, hvis klagen afvises af nævnet, tilbagekaldes eller bortfalder, eller hvis klageren får medhold i klagen.
Bag ankenævnet står Forsikring & Pension og Forbrugerrådet.
Forsikringsoplysningen
Amaliegade 10
1256 København K
Tlf: 33 43 55 00
Fax 33 43 55 01
www.forsikringsoplysningen.dk
E-mail: fo@forsikringsoplysningen.dk

Forsikringsoplysningen kan rådgive om forsikringer og behandle klagesager, når man vil klage over modpartens forsikringsselskab.

Forbrugerklagenævnet
Amagerfælledvej 56
2300 København S
32 66 90 00
Hotline:
Tlf. 70 13 13 30
Mandag til fredag kl. 9-12.
Torsdag desuden kl. 15-19.

Forbrugerklagenævnet behandler klager fra private forbrugere vedrørende varer eller arbejds- og tjenesteydelser fra erhvervsdrivende. Klage kan ikke indgives af offentlige myndigheder eller offentlige institutioner.
Klage kan indgives mod den, der efter dansk rets almindelige regler kan sagsøges ved danske domstole om de af klagen omfattede spørgsmål.
Læs mere om Forbrugerklagenævnet - besøg klagetjek.dk

Advokathjælp
Hvis man får behov for advokathjælp, kan man i første omgang opsøge den gratis advokatrådgivning.
Den gratis advokatrådgivning findes ca. 100 steder i landet. Alle, uanset indtægt, har adgang til rådgivningen, og man kan være anonym, hvis man ønsker det.
Hos advokatrådgivningen kan man få gratis råd og vejledning om det problem, man står med. Hvis man får behov for yderligere hjælp til en egentlig sagsbehandling, skal der betales.I den lokale avis kan man se, hvor og hvornår advokatrådgivningen er åben.
www.advokatsamfundet.dk

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (4 stemmer)
Siden er blevet set 6.152 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvad synes du om de nye skruelåg der skal sidde fast?
Effektiv reklame - klik her