Logo

Øvelser i luftakrobatik

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Artikel billede

Hvis du ønsker at få dine flyvere til at udføre små akrobatiske numre i luften, kræver det, at du først er blevet helt fortrolig med at justere og kaste flyverne. Men når du først er nået så langt, vil du også kunne glæde dig over, at du stort set kan få dine flyvere til at gøre, som du vil. Og ikke mindst er beløn­ningen i sig selv det hele værd, når du ser dine kollegers eller kammeraters overraskede blikke, når du har udført et vellykket luftakrobatisk nummer med en papirflyver.

Hvis du blot ønsker at kaste en flyver ef­ter et bestemt mål eller frem og tilbage sam­men med en anden, vil stort set alle modeller kunne anvendes, men til specielle stunt­numre er det bedste valg en af modellerne Stunt, Basic Square eller World Record Paper Airplane. Før du begynder at øve dig i de forskellige tricks, bør du dog rette flyveren til, så den flyver i en helt ret linje, ligesom det som regel er en god ide at give flyveren en smule højderor - eller med andre ord bøje den bageste del af vingerne en anelse opad. Det vil sikkert få næsen på flyveren til at vippe op og ned, når flyveren bare flyver ligeud, men det vil gøre det meget nemmere for flyveren at vende omkring i luften.

 

Cirkler

Hvis flyveren sendes af sted i en CIRKEL gen­nem rummet, vil du i heldigste fald kunne gribe den et øjeblik efter uden at være nødt til at flytte dig. For højrehåndede er det nem­mest at opnå et godt resultat, hvis flyverens vinger vippes en smule ned mod højre, hvorefter flyveren sendes af sted med god fart på. Måske skal haleroret også bøjes en anelse ud mod højre, så flyveren ikke så let bryder ud af cirklen eller retter vingerne op og flyver videre i en lige linje. Venstrehåndede bøjer haleroret til venstre og sender flyveren af sted med vingerne tippet en smule ned mod venstre. Du vil sikkert hurtigt finde ud af, at hvis vingerne holdes for skråt - eller hvis farten ikke er høj nok - vil flyveren begive sig ind i en stor cirkel, men alt for hurtigt falde til jorden. Men hvis du modsat vipper vin­gerne for lidt - eller giver flyveren for megen fart på - vil flyveren begive sig ind i en cirkel bevægelse, men kort efter begynde at stige og måske gå helt i stå. Men når flyveren er helt korrekt justeret, og du har fået styr på kasteteknikken, vil du kunne blive stående på det samme sted og gennemføre det ene kast efter det andet. Min egen rekord er tyve cirkler i træk. Jeg har også prøvet at sende en flyver ind i to cirkler i træk uden at gribe den efter første passage - men det er stadig ikke helt lykke­des for mig!

 

Artikel billede

Loops

Et LOOP er, når en papirflyver gennemfører en lodret cirkelbevægelse i luften. Denne ma­nøvre er nemmest at gennemføre udendørs eller i et stort, højloftet rum - men det er og­så muligt at lave et loop i en almindelig stue, hvor loftet blot kan betragtes som en ekstra udfordring.

Først bør du sikre dig, at vingerne er helt lige, og at flyveren har masser af højderor - den bageste del af vingen bør stå op i en vinkel på cirka 45 grader. Vil du gennemføre et loop gøres det nemmest ved at holde flyveren med vingerne helt lige (og ikke vippet til hverken venstre eller højre) og næsen rettet lige op, hvorefter flyveren lige så stille sendes af sted. Flyveren bør stige op til et sted lige under loftet, hvorefter den vil gennemføre en baglæns kolbøtte for så siden at rette sig ud og fortsætte helt lige gennem luften og så til sidst lande på gulvet. Men vær tålmodig. Du skal ikke regne med straks at ramme den rigtige vinkel og kastestyrke.

 

Artikel billede

Men der findes også en anden metode til at lave et loop, og selvom den er lidt sværere at lære, er den også mere spændende og udfordrende. Prøv at kaste flyveren en anelse nedad med god fart. Er alle forhold i orden, vil flyveren rette sig op, inden den når gulvet, begynde at stige opad og tippe bagover lige inden, den når loftet ... og derefter svæve ned mod gulvet igen. Igen skal der sikkert mange kast til, før du finder den rette vinkel og kastestyrke, men for tvivl ikke, for det kan godt læres.

 

NB: Min erfaring er, at visse papirfly­vere er kiksere - uanset hvad man ellers gør

højt op over hovedet en anelse foran krop­pen, men denne gang retter du næsen opad. Når du slipper flyveren, vil du se, hvordan den begynder at falde ned mod jorden, men lynhurtigt vender omkring i luften og der­efter retter sig selv op. Faktisk skulle du kunne holde flyveren op over dig i en hvilken som helst vinkel og hældning og kunne se, hvordan den helt af sig selv retter sig op og glider ind i en jævn bane. Når papirflyveren ved, hvordan den skal finde ind i den rette bane, skyldes det udelukkende, at den på denne måde bringer sig selv i ligevægt - og det er hele forskellen på en papirflyver og et stykke papir, som blot vil blafre omkring i vinden.

ved dem, vil de ganske enkelt ikke gøre, som man ønsker. Hvis det sker, er mit bedste råd ganske enkelt at kassere flyveren og lave en ny - eller prøve med en helt anden model.

 

Artikel billede

SKÆVE LOOPS

Prøv at tippe flyverens vinger en anelse. Kast flyveren som til et lodret loop. I stedet for et lodret loop, vil flyveren loope i en skæv vinkel.

 

Artikel billede

Dyk og haleglidninger

Et dyk er, når en flyver har kursen rettet direkte ned mod jorden, hvorimod en haleglidning er en slags baglæns dyk, hvor flyverens næse er rettet direkte opad, mens flyet flyver baglæns ned mod jorden. Papir­flyvere er utrolige, for ikke blot kan de sende sig selv ind i et dyk eller en haleglidning og siden rette sig fuldkommen op igen - men de kan oven i købet gøre det, selvom højden ikke er mere end omkring 2-3 meter. Og det hele på mindre end et enkelt sekund.

Hvis du ønsker at prøve at eksperimentere med et DYK, bør du begynde med at give vingerne en smule højderor. Hold flyveren så højt op over hovedet som muligt en lille smule foran kroppen. Hvis ikke du er ret høj, kan du stille dig op på en stol eller et bord. Ret flyverens næse direkte ned mod jorden og giv slip på flyveren og se, hvordan den vil bryde ud af det bratte fald, inden den rammer gulvet.

På samme måde kan du se, hvordan flyveren helt af sig selv vil bryde ud af en HALEGLIDNING. Igen holder du flyveren højt op over hovedet en anelse foran krop­pen, men denne gang retter du næsen opad. Når du slipper flyveren, vil du se, hvordan den begynder at falde ned mod jorden, men lynhurtigt vender omkring i luften og der­efter retter sig selv op. Faktisk skulle du kunne holde flyveren op over dig i en hvilken som helst vinkel og hældning og kunne se, hvordan den helt af sig selv retter sig op og glider ind i en jævn bane. Når papirflyveren ved, hvordan den skal finde ind i den rette bane, skyldes det udelukkende, at den på denne måde bringer sig selv i ligevægt - og det er hele forskellen på en papirflyver og et stykke papir, som blot vil blafre omkring i vinden.

--

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 4,4 (17 stemmer)
Siden er blevet set 7.414 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvad synes du om de nye skruelåg der skal sidde fast?
Effektiv reklame - klik her