Logo

Reglerne - hvad siger de ?

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
HORESTA som er brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet har beskrevet, hvad der er kutyme i branchen ved fx reservation, afbestillinger og sene ændringer i aftalen.
Noget egentligt regelsæt er der ikke tale om, så restauratør og værtsfolk kan godt aftale andet end det, der er almindelig kutyme i branchen.

Branchekutyme
Uddrag af HORESTA's "Hvad man bør vide - når fester, møder og konferencer skal holdes i byen"

§ 1. Den skriftlige bekræftelse bør indeholde nøjagtig oplysning om den aftalte menu og øvrige ydelser samt dato og tidsramme for arrangementet.
Desuden bør arrangementets samlede pris være nøje angivet, herunder fx om vinmenu, vin ad libitum og fri bar er omfattet. Det samme gælder reservationsgebyrets størrelse og depositum.
Hvis arrangementet strækker sig ud over almindelig lukketid (kl. 24) eller det aftalte tidsrum, kan virksomheden kræve særskilt betaling for de udgifter, den bliver påført herved.

§ 2. Afbestilling af et selskabsarrangement på:
- 12 personer og derover, skal rettidigt ske skriftligt senest fire uger inden dato for afviklingen af det bestilte arrangement.
- Under 12 personer, skal rettidigt ske skriftligt senest to uger inden dato for afviklingen af det bestilte arrangement.

§ 3. Ved afbestilling af hele selskabsarrangementet eller en reduktion på mere end 10%
- Til og med 6 døgn før afvikling af det bestilte arrangement kan hotellet eller restauranten m.v. kræve en godtgørelse, der svarer til 50% af prisen for de afbestilte ydelser
- Senere end 6 døgn før afviklingen af det bestilte arrangement kan hotellet eller restauranten m.v. kræve en godtgørelse, der svarer til 75% af prisen for de afbestilte ydelser.

§ 4. Hotellet eller restauranten m.v. kan ved forevisning af regning kræve, at gæsten ved rettidig afbestilling betaler for ydelser, der ikke kan afbestilles, fx musik, kontorartikler, apparatur o.l.

§ 5. Ved manglende fremmøde (no show) har hotellet, restauranten m.v. krav på fuld betaling for hele arrangementet.

§ 15. Når reservationen foreligger, kan gæsten forvente at skulle betale et reservationsgebyr efter nærmere aftale. Gebyret vil blive trukket fra ved den endelige afregning, men refunderes ikke ved eventuel afbestilling.
Depositum fratrækkes den endelige afregning og tilbagebetales ved rettidig afbestilling.
Pjecen kan ses i sin helhed på HORESTA's hjemmeside www.horesta.dk
Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (2 stemmer)
Siden er blevet set 8.739 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvad synes du om de nye skruelåg der skal sidde fast?
Effektiv reklame - klik her